Dag 4: Péone - Castellane

14 augustus 2015 - Castellane, Frankrijk

Vandaag stond het laatste stuk van de Route des Grandes Alpes op het programma en verder zou ik wel zien. Na het dagelijkse ritueel van bagage sjouwen en bevestigen ga ik even kijken bij dat merkwaardige rotsding, wat de Col du Crous schijnt te heten. Daarna vervolg ik mijn weg over de vele bergtoppen die helemaal tot aan de kust lopen. Je ziet dat de omgeving steeds meer mediterraanse vormen aanneemt. Op een gegeven moment kijk ik vreemd op als ik langs de weg opeens palmbomen zie verschijnen. Even later rij ik Menton binnen, het stadje dat het einde van de route markeert. Een gezellig toeristisch plaatsje. Het is absoluut niets teveel gezegd dat elke motorrijder deze route een keer gereden moet hebben! Ik heb behoefte aan wat ontspanning en besluit dat ik maar een strandje ga opzoeken. Ik had geen idee dat ik zo dicht bij Italië was, want binnen 10 minuten rij ik langs de douane de grens over. Daar vond ik een rustig strandje waar ik een paar uurtjes heb gerelaxed, gezwommen en gelezen. Ook heerlijk om even geen Frans te hoeven horen. Ik wilde vandaag wat eerder zijn met een overnachtingsplek dus rond een uur of 4 had ik de navigatie ingesteld met het idee om ergens langs de weg te verblijven. De weg ging weer terug Frankrijk in met eerst een stuk langs de kust. Deze weg heeft een geniaal uitzicht over de zee. Onder andere rij ik nog langs Monaco en daarna Nice tot ik het zat ben in Cagnes-sur-mer. Helaas heb ik hier niets kunnen vinden onder de 100euro waardoor ik toch maar besluit verder te rijden. Via internet reserveer ik bij een hostel in Castellane wat een mooie uitvalbasis schijnt te zijn voor de Gorges du Verdon, ook wel de Grand Canyon van Frankrijk. De weg vanaf de kust het binnenland in is wederom genieten. De drukte van de kustplaatsjes is hier nergens te bekennen waardoor het tempo ook wat omhoog kan. Gelukkig. Het is namelijk geen weer om in een zwart leren pak te rijden. Ik ben dan ook bijna de enige die dat doet hier. In het hostel lig ik op een slaapzaal met een paar Italianen uit Turijn die bezig zijn met een fietsvakantie. Gezellig dat eindelijk iemand ook een keer fatsoenlijk Engels spreekt! Uit nieuwsgierigheid heb ik even gekeken hoelang het rijden is naar Turijn. De navigatie zegt 5:30 uur, hun hebben er een week over gedaan.. In het hostel bekijk ik nog wat folders voor verschillende activiteiten hier in de buurt. Dan is het tijd om te tukken, ben benieuwd of het een beetje gaat lukken in zo'n slaapzaal. Ze gaan er om 7 uur uit, mooie tijd.

Afgelegde afstand: 290,5 km
Rijtijd: 6:33
Gemiddelde snelheid: 43km/h
Maximumsnelheid: 112km/h

1. Els de Zwart:
    15 augustus 2015
    Leuk verslag weer. Ben benieuwd naar de Grand canon van Frankrijk.